Se og les varaordfører Marit sin Landsmøtetale

Under Arbeiderpartiets Landsmøte var varaordfører Marit Bjerkås på talerstolen og inviterte like godt hele landsmøtesalen med hjem til Rennebu.

Arbeiderpartiets landsmøte 4.-7.april 2019

Varaordfører Marit Bjerkås på talerstolen under Arbeiderpartiets landsmøte 2019.

Se talen HER!

Kjære Jonas, dirigenter – kjære landsmøte.

Jeg vil ta dere med hjem, hjem til Rennebu. Her har vi produsert grønn energi i hele mitt liv – her er vi ambisiøse for fremtiden og går til valg i høst på å være «Fornybar på barn og unges premisser». I det ligger det en stor forpliktelse til hva vi gjør i dag og de neste årene for å rigge kommunen vår slik at vi med stolthet og trygghet kan levere den videre til fremtidige generasjoner. Det forplikter oss til å være offensive som distriktskommune inn i det grønne skifte.

Med ny E6 på gang, riksvei 3, lakseveien fra trøndelagskysten og jernbane rett igjennom vår kommune skulle det være mulig å ta noen grep. For oss er det viktigere at kollektivtransporten er et reelt reisealternativ, at toget går, enn hvilken farge det er på toget som kanskje kommer. 800 millioner på bordet er det som trengs for å åpne for 2-timersfrekvens på togavgangene mellom Oslo og Trondheim. Det vil gi flere muligheter til å reise med tog, både mennesker og gods.

I Rennebu har vi stor boltreplass, kommunen er rik på arealer og arealene er rike på skog. Fornybare verdier på rot! Arbeiderpartiet har både nasjonalt og regionalt vært offensive på dette området og det skal være regelen!

Skogen vår har en samla samfunnsverdi på 168 millioner årlig. Råstoffverdien er bare 14-15 millioner, men følger vi skogen gjennom hele verdikjeden kan denne summen ganges med 12. Fra 14 til 168 millioner! Men vi kan øke disse tallene. Med enkle grep og små virkemidler gjennom økt satsing på virkemiddelapparatet, tilskudd til skogsbilveier eller som rådgivning til grunneiere kan du øke fra 10-15 kubikk med dårlig eller halvgodt virke pr dekar til 40 kubikk kvalitetsvirke pr dekar. Det betyr ikke bare millioner i økt samfunnsverdi, men det betyr også 2-3 ganger høyere karbonfanging pr dekar! Skogen er den nye oljen, skogsatsinga er en stor og viktig brikke inn i det grønne skiftet.

La oss gjøre det igjen, la oss nok en gang legge et offensivt løp for skogsatsinga i landet vårt. Vi har med oss mye god politikk på skog fra Trøndelag som jeg håper Landsmøtet vil slutte opp om.   Arbeiderpartiet trekker opp de store prosjekter, som vi gjorde på skog i 1945 også, men den gangen skjønte vi kanskje ikke betydningen det skulle ha for klima.

….Her gikk taletiden ut….

I et miljøperspektiv og distriktsperspektiv, men også for storsamfunnets seier, er det viktig å tilrettelegge for at en økt del av verdiskapningen av tømmerstokken ligger igjen lokalt. Kort transport fra skogen til videreforedlinga vil spare miljøet og styrke lokalt næringsliv med flere og nye arbeidsplasser.

En historisk satsing på skog, kjære Jonas, er som et Kinderegg! Minst!

Kjære Landsmøte. Takk for turen til Rennebu, vi går for ei lysende og klimavennlig framtid på lokale ressurser. På gjensyn!