jan, inger helene, bjørn inge

Forhandlingene er over

Siste underskrift kom på plass tirsdagskvelden 17.september. Nå er avtalene på plass til konstituering.

Torsdag morgen 12.september ble det avholdt pressekonferanse i kommunestyresalen. Her ble det offisielt klart at Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre i Rennebu inngår samarbeidsavtale for de kommende fire årene.

– Vi ble natt til torsdag enige om en samarbeidsavtale, noe som betyr den samme koalisjonen som før. Ola Øie fortsetter som ordfører, Marit Bjerkås fortsetter som varaordfører, Arbeiderpartiet får lederen i HOO,  forteller Arbeiderpartiets forhandlingsleder, Inger Helene Havdal. Les saken i Opdalingen.

Det var en sliten gjeng som møtte pressen i kommunestyresalen torsdag morgen.

– Vi er veldig fornøyd med avtalen, og er også veldig slitne nå. Etter valgnatta har det vært litt av et kjør, vi har stått på døgnet rundt, og bærer nok litt preg av det, sier Marit Bjerkås.

Venstres Bjørn Inge Haugset er veldig fornøyd med at avtalen nå er spikret.

– Valgresultatet var ganske klart, og vi så tidlig for oss denne løsningen. De tre hovedpunktene som gjorde at vi gikk inn for denne avtalen, var godt samarbeid, valgresultatet og en populær ordfører, sier han.

Ordfører Ola Øie sier at nå kan han og samarbeidspartnere fortsette det arbeidet som ble påbegynt for fire år siden.

– Vi har bygd grunnmuren, nå skal vi bygge huset, sier han.

Samarbeidspartnerne understreker samstemt at prioriteringen nå blir å jobbe til det beste for hele Rennebu.

Bilde av Inger Helene Havdal

Leder av forhandlingsutvalget Inger Helene Havdal.

Følgende poster ble fordelt i samarbeidsavtalen mellom AP, H og V

Formannskap:

Ordfører AP

Varaordfører AP

Formannskapsmedlem V

Hovedutvalg for miljø, teknikk og landbruk:

Nestleder AP

Medlem AP

Medlem H

Hovedutvalg for helse, omsorg og oppvekst:

Leder AP

Medlem AP

Medlem H

Men arbeidet stoppet ikke her. Tirsdagskvelden 17.september kom den siste underskriften på plass, dermed ble alle partier sikret plass i de tre utvalgene.

- Vi har nå invitert KrF med på et valgteknisk samarbeid for å sikre alle parti en plass i Formannskap og utvalgene Miljø, teknikk, landbruk (MTL) og Helse, oppvekst, omsorg (HOO), forteller forhandlingsleder i Rennebu Arbeiderparti, Inger Helene Havdal.

- Denne avtalen inngås fordi vi har et ønske om at Per Arild Torsen skal være leder i MTL, sier Havdal.

Det understrekes at den nye avtalen mellom de fire partiene ikke dreier seg om en politisk plattform, men brukes som en teknisk løsning for å få KrF med i utvalgene.

- Vi mener det er viktig at alle parti er representert i utvalgene, da mye informasjon og kunnskapsutveksling foregår her. Gjennom utvalgene får de folkevalgte mulighet til å spesialisere seg litt mer på ett felt. Avtalen har ingen forpliktelser utover posisjoner i de nevnte utvalg, presiserer Havdal.

I kommende periode går politikerne i Rennebu inn i viktige saker som omhandler næringsareal og utvikling i forbindelse med ny E6.

- Her vil arbeidet i MTL være sentralt, og vi mener Per Arild kan lede dette utvalget på en god måte. Rennebu sin fremtid blir best ivaretatt når alle parti kan sitte i utvalg sammen, og se ulike løsninger og innfallsvinkler av samme sak. Vi er glad for å gi alle en stemme i utvalgene gjennom denne avtalen, sier Inger Helene Havdal. Les hele saken i Opdalingen.

jan, inger helene, bjørn inge

Forhandlingslederne Jan Arve Nyberg(H), Inger Helene Havdal(AP) og Bjørn Inge Haugset(V).

Tidligere samarbeid og endringer i politisk struktur

Arbeiderpartiet har hatt et tett samarbeid med Felleslista Høyre/Venstre de siste 8 åra - de fire siste i posisjon. Høyre og Venstre stilte hver sine egne lister til kommunevalget i 2019.

Som et grep i innsparingstiltakene i Rennebu kommune vedtok et enstemmig kommunestyre å redusere antall medlemmer i hovedutvalgene helse, omsorg og oppvekst og miljø, teknikk og landbruk fra 7 til 5 medlemmer. Med færre plasser å dele ut må det mere til for å få utvalgsplasser. Gjennom et valgteknisk samarbeid mellom KrF og AP/H/V ble alle partier sikret plass i utvalg fro kommende periode.